Search
Search Menu

waarom echte ondernemers geen businessplan schrijven (+ 3 levenslessen)

 

Een businessplan schrijven? Voor deze blog? Ik moet er niet aan denken. Daar heb ik totaaahl geen zin in. Maar is dat wel slim? Is een start-up zonder businessplan niet op voorhand gedoemd te mislukken?

waarom echte ondernemers geen businessplan schrijven (+3 gratis levenslessen)

 

Ik denk het niet.

Ok. Stop. Hier heb je dus helemaal niets aan, aan mijn gedenk. Feiten wil je en een goed verhaal. Met voors en tegens.

Opnieuw!

Ik ga het antwoord voor je uitzoeken. Weet ik meteen ook hoe de vork in de steel zit. Da’s dus win-win.

Laten we eens kijken wat Donald Trump vindt.

Misschien niet ieders favoriet, maar hij is toch goed voor een dikke 4 miljard dollar. Hij zal wel van wanten weten.

Dit is wat hij zegt (op zijn kenmerkende luide toon): without a businessplan you are bound to fail.

Echter! De feiten laten zien dat hij geen gelijk heeft.

Nu eens niet. Er zijn sprekende voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt.

Volgens mic.com hadden Bill Gates, Steve Jobs, Michael Dell en Mark Zuckerberg geen van allen een formeel businessplan. We weten allemaal hoe ver zij gekomen zijn.

Niettemin is een businessplan voor de ondernemer wat de bijbel voor de paus is.

Wat snuffelen op YouTube maakt snel duidelijk dat het businessplan veruit de meest geaccepteerde en bepleite managementtool is voor een startende ondernemer.

De Kamer van Koophandel zegt zelfs ronduit dat het onverstandig is om te starten zonder businessplan. “Je gaat toch niet zomaar beton storten als je een huis wilt bouwen?”, aldus de KvK.

En eerlijk is eerlijk. Het verhaal klinkt erg plausibel en geloofwaardig.

Oei! Bij mij roept dat angst en onzekerheid op.

Help!

Had ik toch een businessplan moeten schrijven voor deze blog? Is mijn idee wel levensvatbaar? Had ik toch in de kerstballen moeten gaan? Of het boek moeten afmaken?

Toegegeven: een businessplan zou deze twijfels weg kunnen nemen. Ik sluit dan ook niet uit dat het er ooit van gaat komen.

De 6 argumenten vóór een businessplan:

BUSINESSPLAN
1 het draagt bij aan het concreet maken van je ideeën
2 fouten in je constructie kunnen vroegtijdig ontdekt worden
3 het zet je aan het denken
4 het geeft je houvast in de moeilijke tijden van het opstarten
5 het is een toekomstverkenning die de levensvatbaarheid van je plannen inschat
6 het helpt je focussen en keuzes maken

 

Ondanks deze voordelen (en de knoop in mijn maag) ben ik niet overtuigd.

Want ja, ik heb ook nog zoiets als intuïtie en die sputtert tegen bij het idee om aan zo’n businessplan te beginnen. Mijn devies is altijd:

Neem je eigen intuïtie boven alles serieus. Levensles 1.

Ok, ja, nee, ik ben geen grote ondernemer en heb geen trits ventures op mijn naam staan. Maar wat ik wél heb, is een half leven achter de rug en als business consultant weet ik zeker dat:

Het leven is sterker dan de leer. Levensles 2

Je kunt het nog zo mooi voor ogen hebben, het loopt altijd anders dan gedacht. Zonder pardon. Bij mij wel. En de wendingen komen altijd uit onvoorziene hoek. Bij mij wel.

Anticiperen is een absolute illusie. Zeker in het begin.

Doet me denken aan wat Mike Tyson zei over zijn boksstrategieën:

“Iedereen heeft een plan, totdat ‘ie een stomp in zijn gezicht krijgt.”

Plannen zijn fantastisch, maar hebben een beperkte houdbaarheid als je de realiteit tegenkomt.

Steve Blank, ondernemer en docent bij onder andere de Universiteit van Berkeley, ondersteunt mijn vermoeden. Hij zegt: “dat een businessplan kind of ridiculous is”.

Het eerste jaar van een start-up verloopt veel te onvoorspelbaar.

Wat op maandag logisch lijkt, is op dinsdag volkomen achterhaald.

Net als  in het echte leven is een start-up een aaneenrijging van zaken die niet te voorzien zijn en al helemaal niet in een meerjaren(business)plan te vatten zijn.

Onmogelijk.

Daarom zegt Blank dat:

“No businessplan survives first contact with customers.”

Echte ondernemers weten dit. Zij snappen dat een businessplan schrijven zonde van de tijd is.

Je hebt feiten nodig. Echte feiten. Uit de praktijk.

Zonder werkelijke feiten ben je aan het luchtfietsen en is je businessplan slechts een opsomming van hypotheses.

Een hypothese krijgt pas betekenis als ze getoetst is op levensvatbaarheid. In de praktijk.

Door het te doen.

Zo werkt dat nou eenmaal het beste:

Al doende leert men. Levensles 3.

Wat wist ik nou helemaal van bloggen en marketing? Helemaal niets. Nu, bijna een jaar verder, weet ik al veel meer, maar nog niet genoeg voor een businessplan. Daarvoor moet ik nog veel meer feiten ophalen en die feiten wil ik nu gaan organiseren, zodat alle losse eindjes bij elkaar komen.

Ik ga dat met het businessmodel canvas doen van Alex Osterwalder.

Ik zie 6 argumenten vóór dit het businesscanvas model:

BUSINESSMODEL CANVAS
1 het zet je aan tot denken en doen
2 het is geen toekomstverkenning maar een verkenning in het hier en nu
3 het toetst niet de levensvatbaarheid van je plannen maar van je bedrijf
4 je bouwt een stevige constructie op basis van feiten en niet op basis van hypotheses
5 je groeit als ondernemer en niet als schrijver
6 je focus wordt iedere dag scherper op basis van werkelijke resultaten

 

Natuurlijk zijn er vele manieren om je gangen als starter te organiseren. Ik ga het canvas uitproberen en hoop hiermee een lekker dikke en stevige bodem te bouwen voor Van de Bijstand naar de Bahama’s.

Of er daarna nog een businessplan komt weet ik niet. Dat zie ik dan wel weer. Een beetje organisch mag het wel verlopen, vind ik.

Hopelijk vind jij een mooie manier om een stevig fundament te bouwen voor je bedrijf.

 

reageren?

Hoe ben jij je bedrijf gestart? Denk jij dat het zonder businessplan kan? Heb jij een andere manier gevonden om je start te structureren en organiseren? Ik ben erg benieuwd naar je verhaal. Als je er iets over wilt vertellen, doe dat dan. Graag! In de commentbox onderaan deze pagina kan dat.

nieuwsbrief

Bevalt je wat je net gelezen hebt en wil je meer weten?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Krijg je er van mij een artikel bij waar je ogen van opengaan.

klik hier om in te schrijven

Pin on Pinterest1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Leave a Comment

Required fields are marked *.