Search
Search Menu

de 4 valkuilen die iedere starter moet vermijden

 

Ik ben een echte ideeënmachine. Ik zie overal kansen en mogelijkheden. Wat echter een stuk moeilijker is gebleken, is een idee omzetten in een daadwerkelijk bedrijf.

De 5 Valkuilen Die Iedere Starter Moet Vermijden.

De ene keer ben ik verder gekomen dan de andere keer, maar altijd verloor ik momentum en ging het geheel uit als een nachtkaarsje.
Nu met Van de Bijstand naar de Bahama’s dreigde het weer te gebeuren, nog voordat ik één blog had geschreven.

De schrik sloeg me om het hart.

Dat is precies wat ik niet wil. Niet nu en niet met Van de Bijstand naar de Bahama’s.

Van de Bijstand naar de Bahama’s betekent voor mij namelijk hoop en belofte voor de toekomst. Dat het allemaal goed gaat komen. Dat ik me in een fase bevind die voorbij gaat en waar ik bovendien beter uit zal komen dan dat ik erin ben gegaan. Daarom mag het niet mislukken. Er staat veel op het spel.

Kijk nu! Blijkt mijn noodzaak ook mijn passie te zijn.

Noodzaak kan een krachtige drijfveer zijn om koers te houden. Wil je je bevrijden van het 9 tot 5 stramien? Wil je een tweede burn out voorkomen? Of wil je je misschien eindelijk eens gelukkig voelen?

En verdulleme nog aan toe! Hier word ik blij van.

Jarenlang ben ik in allerlei mogelijke valkuilen gestapt en zijn mijn ondernemingen ter ziele gegaan. Nu, gedreven door mijn noodzaak, ben ik erom heen gelopen.

Dat voelt enorm empowering.

Yes!

De valkuilen kende ik al, beschreven door vele ondernemers, maar nu weet ik ze met heel mijn ziel en zaligheid.

Ik zet ze alle 5 nog eens voor je op een rij, in willekeurige volgorde:

1. RAAK JE DE ENERGIE KWIJT?

Vroeg of laat kom je met je bedrijf op een punt dat je de energie niet meer “voelt”. De twijfels slaat toe. Waarom was ik er ook alweer mee begonnen? Was het eigenlijk wel zo’n goed idee?

Onderken je dit niet tijdig dan ebt de energie verder en verder weg en sterft je bedrijf een stille dood.
Dit is precies de reden waarom veruit de meeste bedrijven sneuvelen.

Er zit nu maar een ding op: hup met die geit! Kom in actie! Keep the fire going.

Tijden van stilstaan en bezinning zijn zonder meer van belang voor een ondernemer, maar als stilstaan achteruitgang betekent dan moet je meteen in actie komen.

Doe iets. Ook al weet je niet precies wat. Maakt niet uit, zolang het iets is. Soms is het een kwestie van fake it until you make it. Zo is dat gewoon. Niets om je voor te schamen.

2. BEN JE MET VAN ALLES EN NOG WAT BEZIG?

Kans is groot dat als je één briljant idee hebt, dat je er meerdere hebt.

Dat is natuurlijk geweldig.

Toch is het ook oppassen geblazen met deze heerlijke creatieve energie. Het lijkt zonde om zulke mooie kansen te laten schieten en veiliger om meerdere potjes op het vuur te hebben.

Als startende ondernemer loop je met dit ideeënjagen een groot risico.

Je aandacht is te zeer verdeeld over teveel potjes, waardoor geen van de potjes voldoende momentum opbouwt om te kunnen groeien. [link naar blog over momentum]. Voordat je het weet doe je alles en leidt het tot niets.

Voorkom deze valkuil door te focussen. Robert Kiyosaki legt het begrip focus in zijn boek Rich Dad, Poor Dad als volgt uit:

f = follow
o = one
c = course
u = until
s = succesfull

Briljant! Echt waar!

Het is misschien een leap of faith, maar het werpt gegarandeerd snel vruchten af: kies één richting en richt daar al je aandacht op. Het is meteen de snelste manier om erachter te komen of je passie toch ergens anders ligt. Focus.

3. WEET JE NIET GOED WAT JE WILT BEREIKEN?

Ik ben zeer gecharmeerd van het leven nemen zoals het komt. Gaan waar de wind je brengt. Heerlijk. Je zou zomaar op de prachtigste plekken kunnen komen. Plekken waarvan je het bestaan niet eens wist.

Hoe charmant ook, voor een bedrijf is deze strategie doorgaans te vrijblijvend.

Je hebt doelen nodig.

Om te realiseren, zeker, maar belangrijker nog: om koers te houden en te focussen.

Er komen gegarandeerd tijden van tegenslag, waarin je geplaagd wordt door twijfel en onzekerheid. Wanhoop zelfs. Dan is het niet vreemd dat je “vergeet” waar je ook alweer naar toe wilde.

In zulke gevallen is een doel een uitkomst. Je kunt ze erbij pakken en nog eens doorlezen en jezelf er weer aan herinneren wat ook alweer je grote droom was.

Vertaal je droom in een doel. Een doel mag concreet, meetbaar en tijdgebonden zijn. Het mag ook acceptabel en realistisch zijn. Neem de tijd om je doelen te formuleren. Ze zijn er belangrijk genoeg voor.

4. JE WACHT TE LANG MET DE EERSTE STAP

Het is jouw droom en die wil je natuurlijk graag verwezenlijken.

Je doet je onderzoek, maakt je plannen en zoekt je financierders. Ook kijk je naar de toekomst en probeer je je voor te stellen hoe het er allemaal uit gaat zien.

Het is een flinke klus, want er zijn veel spelers, factoren en (technische) omstandigheden die je in kaart probeert te brengen.

Wat helemaal goed is.

Maar!

Besteed niet langer dan nodig aan deze fase. Het is goed om goed beslagen ten ijs te komen, maar goed is goed genoeg.

Perfectie verwachten, alvorens je je neus buiten de deur steekt, is vragen om problemen. Grote problemen. Je product/dienst wordt er niet beter van. Je krijgt er eerder een gevoel van ontoereikendheid van.

Funest voor je momentum en er is wederom maar een ding te doen: pak jezelf bij elkaar en zet de eerste stap.

Zet je eerste stap niet te vroeg, maar zet hem zeker niet te laat. Zet hem nog voordat je er helemaal klaar voor bent. Geloof me als ik zeg dat je er nooit helemaal klaar voor bent. En het zal nooit helemaal perfect zijn.

Heel veel succes met het opstarten van een geweldig bedrijf.

 

reageren?

Hoe vergaat jouw ideeënstroom? Herken je dit ideeënjagen? Wat is jouw manier om tot iets te komen? Ik ben erg benieuwd naar je verhaal. Als je er iets over wilt vertellen, dan kan dat in de commentbox onderaan deze pagina.

nieuwsbrief

Bevalt je wat je net gelezen hebt en wil je meer weten?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Krijg je er van mij een artikel bij waar je ogen van opengaan.

klik hier om in te schrijven

 

Pin on Pinterest1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Leave a Comment

Required fields are marked *.